IPO для малого та середньго бізнесу

Galkina

Розвиток малого та середнього бізнесу в Україні повязаний із труднощамм. Невеликий розмір компанії часто є причиною їх виникнення під час розширення діяльності та залучення необхідного фінансування. Про відносно новий для України шлях одержання фінансування без банківських кредитів розповідає Наталія Галкіна,

Директор департаменту фінансового консалтингу інвестиційного холдингу «Про-Капітал Груп».

Традиційним джерелом для фінансування малих та середніх компаній було та залишається банківське кредитування. Проте, з одного боку, даний ресурс є борговим і для його обслуговування необхідна регулярна виплата відсотків та повернення усієї суми залучених коштів. З іншого – кредитування вимагає наявності заставного майна і все-таки на сьогодні залишається достатньо дорогим для багатьох підприємств невеликого розміру.

Водночас у світі широко застосовується такий інструмент як IPO – публічне розміщення компанії на фондовому ринку. Відчуваючи потребу українського ринку в альтернативних джерелах фінансування, фінансова компанія «Про Консалтинг», що належить до інвестиційного холдингу «Про-Капітал Груп», 2007 року стала ІРО партнером Варшавської фондової біржі.

ІРО для компанії – це не лише засіб залучення необхідного капіталу. Це передусім – потужний ресурс для розвитку компанії, посилення конкурентних позицій та вихід на новий ступінь розвитку.

Виставляючи на продаж частину своїх корпоративних прав на фондовий ринок, компанія отримує капітал, який не повертається і спрямовується на розширення діяльності та здійснення запланованої інвестиційної програми. Компанія не сплачує жодних відсотків, купонів, а залучені інвестиції, на відміну від кредитів, – повертати не потрібно.

Особливістю IPO є проходження необхідного підготовчого процесу для приведення у відовідність компанії до вимог фондового ринку, а також публічний статус після розміщення та регулярність публікації інформації про реалізовану діяльність та досягнуті результати.

У свою чергу публічність компанії, її медіа активність, прозорість ведення бізнесу є тими факторами, що підвищують довіру та інтерес до компанії з боку клієнтів, постачальників та інших контрагентів. Внаслідок цього обороти компанії підвищуються, збільшується прибуток, бізнес активно розвивається. Інформація про досягнуті обсяги приросту також впливає на зростання котирувань акцій та дозволяє компанії успішно проводити вторинне та подальші розміщення акцій, залучаючи значні розміри капіталу коштом відносно невеликих пакетів акцій.

Таким чином, виходячи на фондовий ринок, компанія отримує для себе низку можливостей та відкриває нові перспективи.

Ще не так давно серед українських компаній побутувала думка, що продаж акцій на біржі – це прерогатива великих підприємств, із тривалою історією господарювання, високим рівнем фінансових показників. Проте ця думка не відповідає дійсності. Ринок відреагував на потребу у створення додаткового джерела фінансування і поруч з основними торговими майданчиками світових фондових бірж було організовано альтернативні. Так вчинила і Варшавська фондова біржа (ВФБ), створивши 2007 року власну альтернативну торговельну платформу NewConnect, таким чином відкривши шлях на міжнародний ринок капіталу для невеликих компаній, які швидко розвиваються.

Сьогодні NewConnect  –  це платформа, яка динамічно розвивається і де станом на кінець 1 кварталу 2011 року  обертаються акції 220 компаній у сукупній капіталізації 1362,97 млн. євро.

 

Історія дебютів на NewConnect, кількість компаній

Серед українських компаній, які здійснили IPO на NewConnect, лише один емітент – компанія «Агроліга». Компанія  здійснила  розміщення у лютому 2011 року і за відносно невеликий пакет акцій – 16,67% – змогла залучити 1 мільйон євро. Протягом достатньо короткого періоду невелика харківська компанія «Агроліга» перетворилась на об’єкт масової уваги. Її шукають дистрибутори, нові контрагенти, у неї збільшуються обсяги діяльності, зростає прибуток та капіталізація. Можна сказати, що компанія розкрилася для бізнес-спільноти та перейшла на новий етап свого розвитку.

Успішна практика IPO  «Агроліги»  та виконання заявлених нею планів з розвитку відкривають шлях для розміщення інших українських компаній. Польські інвестори позитивно оцінюють потенціал українських підприємств та очікують на нові перспективні об’єкти для інвестування.

NewConnect  була створена для малих та середніх компаній та має спрощені вимоги до потенційних емітентів, а також відрізняється пришвидшеною процедурою розміщення.

Для проходження усіх додаткових процедур компанії у середньому  необхідно близько півроку.

Вимоги до емітента достатньо прості:

  • статус акціонерного товариства;
  • аудит за останній рік діяльності та підготовка річних звітів згідно міжнародних стандартів;
  • необмежені можливості продажу та купівлі акцій;
  • відношення власного капіталу та коштів, що планується залучити, має бути адекватним P/BV до 2.
  • Обсяг залучення має становити не менш ніж 0,5-1 млн. євро, аби виправдати витрати та емісію.
  • Пакет акцій до продажу – не більше 30%
  • Необхідна підготовка відповідного документу допущення, де розкривається необхідна інформація про компанію та про діяльність, яку вона проводить.
  • Вимоги до мінімального розміру компанії відсутні. Середня капіталізація для компаній – 4-6 млн. євро, але мінімуму немає, необхідний реалістичний потенціал для розвитку. У цей потенціал повинні повірити інвестори, аби, придбавши акції компанії, надати їй необхідні ресурси для його реалізації.

Група компаній «Про-Капітал» є IPO-партнером Варшавської фондової біржі  та допомогає компаніям здійснити успішне IPO на альтернативному майданчику ВФБ – NewConnect. Наш досвід, аналітична база та професійна команда допоможуть Вам залучити максимально можливий обсяг інвестицій на фондовому ринку.

Будьте успішними, шукайте вигідні альтернативи та працюйте з професіоналами.

З повагою до Вас та до Вашого бізнесу,

Наталія Галкіна,

Директор департаменту фінансового консалтингу інвестиційного холдингу «Про-Капітал Груп».


Читати також:

  1. Київрада відмовилася продавати банк «Хрещатик»
  2. IT-галузь: розвиток технологій за прогнозами Garntner.
  3. Українські працівники замислюються про зміну фаху.

Тема : Business Consultancy